倉科明尚 個展
Akinao Kurashina solo exhibition
「とうきょう普通人 TOKYO ORDINARIES」
会期date:
2024.8.31Sat -9.16 Mon
13:00 〜 20:00
休館 月曜日・火曜日
Closed on Mon & Tue
※9月16日(月)敬老の日は通常営業します。
*Open on 9/16 (Mon) due to holiday, Respect for the Aged Day.
会場venue:
Feb gallery Tokyo
*ご来場の際にご予約いただく必要はございません。
この度 Feb gallery Tokyoでは倉科明尚による個展「とうきょう普通人」を開催いたします。
倉科明尚は、物語を駆動させる人物を「特別人」、抗う術なく状況に飲まれていく人物を「普通人」と仮定した上で、映画等の劇中で目にするエキストラ=「プロの普通人」を描きます。
怯えているのか、立ち向かっているのか、呆然と立ち尽くしているのか、白い背景に描かれた彼らの姿をみて想像することしかできません。 なにが彼らを普通人たらしめるのか。
倉科は、モチーフの普通人ひとりひとりに自身を重ね描くこ とで、自らの普通性を自認すると同時に「普通であること」とはどういうことなのかを研究していま す。
本展では、普通人絵画作品を中心に、研究成果として制作された、倉科自身が演じる「究極の普通人」が描かれた自画像『パンチングアニメーション』(パンチングボールをパンチすることにより コマが送られるアニメーション作品)を発表します。
Feb gallery Tokyo is pleased to present the exhibition “TOKYO ORDINARIES” by Akinao Kurashina. Kurashina posits that the characters who drive stories are the “Specials,” while those helpless against circumstances beyond their control are the “Ordinaries”. He portrays the extras in movies, whom he refers to as the "professional Ordinaries."
Whether they are frightened, fighting back, or stunned, we can only imagine their circumstances as they are depicted against a white background.
"What does it mean to be ordinary?" By projecting himself onto each motif of the Ordinaries, Kurashina delves into the nature of ordinariness and studies its essence, all while acknowledging and surrendering to his own ordinariness.
This exhibition will feature paintings from his Ordinaries Series as well as a self-portrait animation titled “Punching Animation,” created as the culmination of his study, which depicts Kurashina as the “ultimate ordinary person” in an animation work where frames progress by hitting a punching ball.
作家コメント
artist statement:
「ここに描かれている人たちの目の前では一体何が起きているのか」。
そう問われたとき、はっきりと答えを出すのは難しいと思います。
この絵のような、表面的なことだけでは把握のしきれない状況がたくさんあるからこそ、あらゆる物事は一歩引いて考える必要があるのではないでしょうか。
今回の展示では、そういったことを問いかける一つの方法として制作をしたパンチングアニメーションと絵画を展示します。
“What is happening in front of the people depicted here?”
When asked this question, I believe it’s difficult to provide a clear answer. There are many situations, like the one in this painting, that cannot be fully understood by just looking at the surface. This is why I think it’s necessary to take a step back and consider things from a broader perspective.
In this exhibition, I present the punching animations and paintings I created as a way to pose these very questions.倉科明尚
Akinao Kurashina
倉科明尚
Akinao Kurashina
東京都生まれ
東京藝術大学先端芸術表現科修士課程修了
高校受験、大学受験時に何百枚にも渡る自画像を描いたことをきっかけに制作を開始。アニメーション、ドローイング、油絵、刺繍などの様々な手法に取り組んでいる。コロナ禍だった2021年に個展「なんかもう疲れちゃったね」を開催。パンチングボールを殴ることで映像が進むアニメーション作品を展示した。
Born in Tokyo, completed a master’s program in Intermedia Art at Tokyo University of the Arts.
Began creating artworks after drawing hundreds of self-portraits during high school and while preparing for university entrance exams. Works with various techniques, including animation, drawing, oil painting, and embroidery. In 2021, during the COVID-19 pandemic, held a solo exhibition titled “Nankamou Tsukarechatta,” featuring an animation where the video progresses by hitting a punching ball.
IG:@akinaokurashina
個展
2021年「なんかもうつかれちゃったね」
グループ展
2023年「第二回ヤギの目ビエンナーレ もしも私がヤギならば」参加
2022年「再来さんや」参加
2021年「すみだ向島EXPO2021:開発好明プレゼンツ軒下プロジェクト」参加
2021年「ヤギの目はアートの素をひねり出す」参加
2020年「大京都 2020 in 亀岡」参加
【 Solo Exhibition 】
2021 “ Nankamou tsukarecyatta ”
【 Group Exhibition 】
2023 “ The 2nd Yagi no Me Biennale: If I Were a Goat ” in 2023.
2022 “ Sairai Sanya “
2021 “ Sumida Mukōjima EXPO 2021: Kaihatsu Yoshiaki Presents Nokishita Project “
2021 “ Yagi no Me wa Art no Moto o Hineridasu “
2020 “ Dai Kyoto 2020 in Kameoka “